Mara-debuten – check!

Och inte bara check utan också en andraplats och en tid på 2.46.45!

Veckan inför loppet var relativt lugn. I måndags blev det 18 lugna km på bandet. I tisdags blev det 5 lugna tusingar med 3:30 i snitt + distans på 20km. På onsdagen blev det endast en lugn morgonjogg till skolan på ca 6km innan det var dags att vila helt fram tills tävlingen. Gällande kostintaget så drog jag upp kolhydratsmängden något dagarna innan. Inget jätteöverdrivet men typ en macka till maten, havregrynsgröt till frukost (något jag nästan aldrig äter annars) och lite godis och chips dagen innan tävlingen.

Min uppladdning funkade ju uppenbarligen bra! På tävlingsdagen kändes allt bra och kroppen kändes pigg. Tanken var att gå ut i 3.55 vilket gick alldeles utmärkt. Han som vann gick ut något hårdare och jag släppte honom ganska tidigt. Jag hade en förhoppning om att komma ikapp honom på slutet eftersom han gjorde 2.50 förra året men han höll ihop bra och de var bara att gratulera. Jag är dock väldigt nöjd med mitt lopp och höll ett väldigt jämnt tempo. Halvorna gick faktiskt på 1.23.22 och 1.23.23 – helt perfekt genomfört med andra ord!

Känslan under loppet var bra. Tempot kändes lungt och behagligt från start. Efter halva hade jag en känsla att de skulle kunna bli tufft att hålla samma tempo men sen kom den lättare delen av banan och jag började känna mig riktigt pigg igen. Kanske var det sportdrycken som började ge effekt också. Känslan var sen bra hela vägen ända fram till runt 39km då det började kännas rätt tungt. Då var det dock så pass lite kvar att det bara var att bita ihop och hålla i och faktiskt till och med öka lite sista 2.

När jag kom i mål var jag sjukt trött, sjukt tung i benen, något illamående men framförallt otroligt stolt och nöjd över min prestation. Jag togs emot vid målet av min tränare Danne (som förövrigt cyklat med under loppet) och farmor och farfar som följde med och supportade. Sen väntade prisutdelning där jag fick 1500kr på intersport för min 2a plats. Det är det bästa priset jag fått hittills, kul!

Nu blir det några riktigt lugna dagar innan träningen börjar på riktigt igen. Kanske blir det halvmaran på Kungholmen runt 5e maj om jag känner mig fräsh. Sen väntar 1-2 10km lopp innan det är dags för Stockholm Marathon. Just nu känns det ju förjävligt med en till mara snart med tanke på hur benen känns med jag är helt säker på att jag kommer börja känna peppen inför Stockholm så fort träningsvärken släppt. Nu ska jag gå och lägga mig, hörs!

//Lukas

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *